SUOMI
 | 
ENGLISH

25. huhtikuuta 2021

Arabian taidekeramiikka kiinnostaa ulkomailla


Viereisessä kuvassa Birger Kaipiainen (1915-88) on työhuoneessaan Arabian tehtaan 9. kerroksessa 1960-luvulla. Samassa paikassa on yhä taiteilijoita valmistamassa keramiikkataidetta. Sattumoisin löysin kuvan sen jälkeen, kun olin jo välittänyt kuvassa näkyvän Orvokkipuun Japaniin. Lähes 70 cm korkean teoksen myyntiin liittyy mainitsemisen arvoinen tilanne. Tunnettu suomalainen keräilijä vastasi yhteydenottooni kehuen kokoelmissaan olevan näitä jo toistakymmentä. Hän myös valisti, että hinnassa on yksi nolla liikaa. Teoksen entinen omistaja oli kuitenkin Kaipiaisen läheinen työtoveri, joka tiesi, että tämä teos oli ainoa laatuaan. Japanilainen asiakas oli suomalaista tarkempi ja korjasi merkittävän teoksen talteen.


Rut Brykin (1916-99) keramiikkalaatta Päärynäkori myytiin pelkän kuvan perusteella Sveitsiin. Kuva oli juuri tuo viereinen. Myyntiaika oli alle minuutti. Siihen mahtui kahden hätähousun sähköpostikeskustelu: 

- Not a good painting.

- Sorry, it's a ceramic plaque.

- I'll take it. 

- Thank you.  


Birger Kaipiaisen teos kukkivasta pihlajasta tuli välitettäväksi turistisesongin aikaan. Niin siinä sitten kävi, että se matkusti japanilaisen turistin perässä Kobeen. Itse myyntitilanteessa apunani oli sattumalta kaksi nuorta japanilaismatkailijaa. He ystävällisesti tulkkasivat keskusteluamme. Tämä teos ei myöskään ollut mikään pienikokoinen, ja päätin lähettää sen asiakkaalle matkalaukussa, jotta matka olisi turvallinen. Asiakas sai lähetyksen suoraan kotiinsa niin kuin lentokentällä hävinneen matkalaukun ja epäili, ettei joutunut pulittamaan tullimaksuja laisinkaan. No, sitä en osaa kyllä kuvitella, koska kysymyksessä oli sentään Japani.


Myös Rut Brykin seinälaatat hurmasivat japanilaisen asiakkaan. Keramiikkaesineet matkustivat armeijan puisessa ammuslaatikossa turvallisesti kohti Tokiota.


Klaffipöytään on upotettu Rut Brykin asetelma. Teoksen hankki kokoelmaansa Museum of Modern Ceramic Art, Gifu. Tällä kertaa myyminen kesti ja lopulta klaffipöytä ja viisi muutakin Brykin keramiikkateosta päätyivät Ceramic Park Minoon


Arkkitehti Arttu Brummer (1891-1951) neuvoi  Omin Käsin -lehden lukijoita aikoinaan "valikoimaan kotiimme täysipainoisia koriste- ja kalustusesineitä, joiden aikaansaama kokonaisvaikutelma muodostuu tavallisesti itsestään aidoksi ja harmoniseksi, vaikka usein muuton jälkeen joutuisimmekin ne uudestaan ryhmittelemään."

"Tällöinhän voisi hankkia esimerkiksi Birger Kaipiaisen teepöydän Arabiasta tai jonkin muun hänen aina juhlantuntua säteilevistä kaunisvärisistä keraamisista töistään!"

Arttu Brummer, Omin Käsin -lehti 1. 1941.


Terveisin,

Pasi Pusa

040 5509001


Kruuna Finnish living

Maurinkatu 8-12

00170 Helsinki

info@kruuna.fi

pasi.pusa@gmail.com



Oikealla ylhäällä on kertomuksen orvokkiaiheinen veistos.

Rut Brykin keramiikkalaatta Päärynäkori vuodelta 1950.

Birger Kaipiaisen keramiikkavati 1970-luvulta.

Rut Brykin keramiikkalaattoja vuosilta 1960-64.

Rut Brykin keramiikkalaatta vuodelta 1946 upotettuna klaffipöytään.