SUOMI
 | 
ENGLISH

5. heinäkuuta 2021

Asianmukaista käsittelyä tavaroille!


Tavaroita kannetaan komeroista, liitereistä, varastoista ja vinteistä ulos tarkasteltavaksi. Mitä sieltä on mahtanutkaan löytyä? Säät ovat suosineet urakkaa ja valitut aarteet on aseteltu asiakkaille nähtäväksi Maurinkadulle. Tavaroita tutkittiin ja tarinoita kuultiin. Välillä esineet ja tarinat ovat menneet keskenään sekaisin. Harmillisen harvoin tavaroihin on mitään konkreettista tietoa talletettuna. Kun Kaipiaisen taidevati saa jatkaa matkaansa samassa perheessä niin sohvakalusto lähtee usein tarpeettomana myyntiin. Myyntipaikkoja tavaroille löytyy  huutokaupoista ja kirpputoreista aina antiikkiliikkeisiin ja kaikkea niidenkin väliltä. 

Ennen myyntiin asettamista on selvitetty tavaroiden taustoja, pyyhitty tai pesetetty ja konservoitu tai korjattu, liimaukset tarkastettu ja ruuvit kiristetty ja myös sähkötyöt on suoritettu. Kaikkiin näihin toimenpiteisiin ryhtyessä käydään neuvotteluja toimenpiteet suorittavien ammatti-ihmisten kanssa.

Vieressä olevan ryijyn on tarkastanut tekstiilikonservaattori Taina Leppilahti. Hänen antaman lausunnon perusteella suoritettiin toimenpiteet ryijylle. Tämä ateljeen seinältä nyt myyntiin tuleva taidetekstiili on käynyt nämä samat työvaiheet läpi aina kiertäessään maailmalla näyttelystä toiseen. Kuntoraportti on erittäin tärkeä asia taide-esineiden myynnissä. Kuntohan on se kaikkein merkittävin tekijä esimerkiksi tavaran myyntihinnassa. Sen asian ymmärtämiseen menee tietysti aikaa, mutta kannattaa miettiä juuri tätä seikkaa mikäli hankkii itselleen kodin kaunistusta tai keräilytavaraa sijoituksena. Airi Snellman-Hännisen suunnittelemat Lumilinna ja Vedessä II ryijyt etsivät ensimmäistä omistajaa Kruunassa. Taiteilijan omassa kokoelmassa olleet ryijyt ovat ainoita laatuaan ja esitelty lukuisissa näyttelyissä myös ulkomailla.


Margareta Ahlstedt-Willandt luonnosteli Rust-Ruoste -teoksen äärimmäisen tarkasti ennen kutomista. Teoksen luonnos oli erittäin mielenkiintoista nähdä. Sain nähtäväksi myös muita luonnoksia matoiksi, kuvakudoksiksi ja ryijyiksi.

Kiitos Anne-Maj Väre! Anne-Maj on kirjoittanut kirjan Taiteilijaperhe Ahlstedt. Luonnokset näyttivät aivan käsittämättömän tarkoilta lähes eläviltä. Luonnokset oli maalattu vesiväreillä ja pastelliliiduilla. Se tarkkuus on kyllä erittäin tarpeellista kutomistyön onnistumisen kannalta. Täytyy kuitenkin muistaa, että teoksesta on luotu muitakin ohjeita esim. työ- ja mallipiirroksia tämän äärimmäisen elävän maalatun luonnoksen lisäksi. Työpiirustus on tehty 1:1 ja lisäksi kudottaessa vieressä roikkuu väriluonnos. Työaika taidetekstiilien takana on hengästyttävä. Pystymme jotenkin kuvittelemaan kuinka hidasta se itse kuvan kutominen on vaikka se suunnittelutyö ennen kutomista jää huomiotta. Tekstiilitaiteilijat luonnostelevat ja tekevät materiaalikokeiluja sekä valitsevat että värjäävät lankoja laskematta työlleen kannattavuutta. Materiaalin menekki on tilausta varten sen sijaan laskettava etukäteen tarkasti.  Aikaa kuluu taideteoksen laatimiseen ja kutojien palkatkin on kuitattava aina tekstiiliteoksen viimeistelyyn asti. Ateljeen omistajat olivat itsenäisiä yrittäjä-taiteilijoita taideteollisuuden alalla ja  kantoivat kaiken taloudellisen riskin työntekijöistään ja työstään.


Finna.fi -arkistossa on  tallennettuna suomalaista historiaa. Viereinen kuva on sieltä haettu. Miksiköhän kauppias on sellaista hakua suorittanut?  Mitä tietoa tästä kuvasta on mahdollisesti selvinnyt ja miten tämä kuva on löytynyt? Sen verran voin kertoa, että tämä kuva ei löytynyt tuosta noin vaan syöttämällä hakukenttään haettu sana. Kuvan yhteyteen ei ole talletettu juuri niitä tietoja joita haettiin. Sen vuoksi tämän kuvan löytymisessä oli mukana tuuria. Miten tämän kuvan jälkeen edetään tiedon hankinnassa? Yrityksiä on tehtävä monia, mutta vastauksia ei juurikaan yleensä kuulu. Työtä on jatkettava sinnikkäästi ja työ tekijänsä palkitsee. Niin kävi tälläkin kertaa. Asiakasta palvellaan tilauksesta ja monenlaista taustatietoa tavaroista hankitaan. Taustatiedoista siirrytään eteenpäin ja tutkitaan tavaraa itsessään. Mitataan, kuvataan ja kunnostetaan siis siirrytään askel askeleelta eteenpäin. Tavaralle asetetaan hinta ja myynti alkaa. Ensisijaisesti myyjällä saattaa olla toiveena löytää ostaja Suomesta ja myyntiajalla ei ole niin väliä. Toisinaan lähdetään asiakkaan toiveesta kartoittamaan ostajia ympäri maailman ja myynti tulee suorittaa ripeästi. Myyntiin ei ole vain yhtä tietä ja tapaa vaan markkinat ja asiakkaat on tunnettava maailmanlaajuisesti. Eri maissa on erilaiset kiinnostuksen kohteet ja usein ne selittyvät kyseisen maan oman taideteollisuuden historian ja arvostuksen kautta.


Terveisin,

Pasi Pusa

040 5509001


Kruuna Finnish living

Maurinkatu 8-12

00170 Helsinki

info@kruuna.fi

pasi.pusa@gmail.com


Tervetuloa katsastamaan ehostettua liikettä!

Airi Snellman-Hänninen Lumilinna. 

Kuva Tuula Falk.

Margareta Ahlstedt-Willandt Ruoste.

Paavo Tynellin suunnittelema ja Taidon valmistama valaisin.

Kuva Pekka Kyytinen Museovirasto.

Ateljee Snellman-Hännisen terassilla on ihasteltavana Airi Snellman-Hännisen tuotantoa.                   Kuva Tuula Falk.