SUOMI
 | 
ENGLISH

20. maaliskuuta 2020

Rut Bryk - satumaiset sattumat


Rut Bryk (1916 Tukholma - 1999 Helsinki) on valmistanut viereisessä kuvassa olevan kuvakudoksen riepulangoista. Herkkä väritaiteilija on saanut vilkkaan mielikuvituksen näkymän talletettua itse kutoen. Kudonnassa käytetyt kangaspuut oli rakennettu erityisesti kuvakudontaa varten Suomen Käsityön Ystävissä. Rutin äiti oli saanut ne isältään lahjaksi. Kun Rut löysi vuosikausia ullakolla hylättyinä lojuneet kangaspuut, syntyi sarja pieniä kuvakudoksia. Kudosten väririkas ilme muotoutui lopullisesti vasta kangaspuissa hitaan työn seurauksena, jota pieni spontaani vesiväriluonnos oli tukemassa.


Taiteilijana alati uudistunut Bryk yllätti uransa aikana yksityisnäyttelyjen yleisön kerta toisensa jälkeen. Runollisen maalauksellinen tyyli näkyi hänen kuvituksissaan ja figuratiivisissa keramiikkatauluissaan vuosikymmenen ajan.


Vuodesta 1948 lähtien Rut Brykin tuotannon laatu muuttui ratkaisevasti uuden tekniikan ansiosta. Piirrosten ääriviivat kohosivat nyt laatan pinnasta, mikä teki mahdolliseksi värillisten, läpikuultavien lasitusten käyttämisen paksuina ja voimakkaina. Myös aiheiden valinta uudistui. Hiljainen tarinointi vaihtui avaraksi aiheasteikoksi, johon sopivat niin hyvin laajat kompositiot kuin tiukasti rajoitetut väri- ja viivatutkielmatkin. Sama sommittelun yksinkertaisuus, joka ilmenee viimemainituissa, näkyy selvänä läpi koko uuden tuotannon. Pyrkimys oleellisemman esittämiseen ei kuitenkaan ole vienyt köyhään pintavaikutelmaan, sillä taiteilija käyttää lasituksen alla runsasta dekoraatiota.


Oili Mäki: Taide ja työ, WSOY 1954.


Tämän Oili Mäen kuvaileman kauden töitä saamme ihailla Kaunis koti -lehdessä julkaistussa kuvassa, joka on Brykin kotoa. Siellä ylemmän hyllyn päällä ovat teokset Jeesus ja Sakkeus sekä Leijona. Nämä työt edustivat vahvojen ja hehkuvien värilasitusten aikaa.


Tuhkakuppeihin ja seinälaattoihin sommiteltujen perhosten siivittämänä geometria alkoi korostua Rut Brykin töissä 1950-luvun lopulla. Kruunan keramiikkavalikoimissa on tältä kaudelta useita tuhkavateja ja Hexagon-tilanjakajatiiliä. 


Abstrakteimman kauden aiheina olivat usein kaupungit tai luonto. 1960-luvun lopulla Bryk siirtyi käyttämään pienen pieniä kaakeleita, joista syntyivät hänen monumentaalisimmat työnsä. Yksi näistä suuritöisistä seinäreliefeistä on Helsingin kaupungintalon aulatilan Kaupunki auringossa. Toinen esimerkki tältä aikakaudelta on viereisen kuvan Kevätpilvet-teos.


Brykin teokset syntyivät huolellisesti tarkastellen. Sattumalla oli osansa monen teoksen synnyssä, teoksen kehitykseen saattoi vaikuttaa kolmiulotteiseen pintaan lankeava valo tai varjo tai toisinaan polttouunissa vahingossa syntyneet väriyhdistelmät.


Terveisin,

Pasi Pusa

040 5509001


Kruuna Finnish living

Maurinkatu 8-12

00170 Helsinki

info@kruuna.fi

pasi.pusa@gmail.com





Kuva Omin käsin -lehti 1/1941 s. 27.

Avaamme oven Wirkkalaan. Kaunis koti -lehti 6/1959, s. 39.

Rut Bryk: Kevätpilvet, 130*105 cm, fajanssi, värilasite, 

Arabia 1981. TWRB Foundation. Kuva Rauno Träskelin.

Rut Bryk: Auringonruusu, 119*43 cm, Arabia 1957.